12/03/19

בניית אתרים לאמנות ולתרבות

מעיזים לחשוב מחוץ לקופסה

תחום האמנות והתרבות הוא תחום יצירתי, צבעוני, ססגוני ודינמי – תחום עם דמיון, השראה ופריצת גבולות. בדומה לחיים האמיתיים, גם בעולם הוירטואלי-אינטרנטי יש לאתרים מתחום האמנות והתרבות פוטנציאל גדול מאוד מכיוון שבאתרים אלו אפשר, בניגוד לאתרים אחרים, ל״צאת מהקווים״ וליצור עיצובים מעניינים ולא שגרתיים, דבר המאפשר גם למעצב האתר וגם ללקוח אפשרויות רבות ומגוונות בעודם מתחילים לתכנן את בניית האתר - מבחינת קונספט, הפונקציות הנדרשות וסגנון העיצוב שלו. 

כשמתכננים להקים אתר אינטרנט לאחד מהתחומים האלו, מומלץ כבר בתהליך התכנון הראשוני להעז ו"לפתוח את הראש״ לרעיונות חדשים, לקחת השראה מאתרים דומים בארץ ובחו"ל, ולא להתמקד במאפיינים הסטנדרטים של אתרי האינטרנט אליהם אנחנו רגילים. עניין זה חשוב, על מנת שיהיה יותר קל להצליח וליצור אתרים מקוריים, דינמיים ואטרקטיביים יותר, שמתאימים מאוד לתחום. אם אנחנו רגילים להתרשם ממופע על הבמה, מן הראוי שגם אתר האינטרנט היא הבמה שלנו וחשוב שנפתיע את הגולש עם חווית משתמש איכותית ומרשימה.
 

אילו תחומים נכללים בקטגוריה זו?

 כשמדובר על בניית אתרים לעסקים בתחום האמנות והתרבות הכוונה היא למוסדות תיאטרון ומוזיקה (התזמורת הפילהרמונית למשל) גלריות, מוזיאונים לעיצוב ואמנות מכל התחומים, פסטיבלים שונים העוסקים במוזיקה ואמנות, סינמטקים ובתי קולנוע, אירועי תרבות למיניהם המתקיימים במועדים קבועים, ואף למוסדות לימוד כמו מכללות ובתי ספר לעיצוב ואמנות. 


האתגר: גישה לקהלי יעד רבים ככל האפשר

אין ספק שהאתגר הגדול מכולם בבניית אתרים לאמנות ותרבות הוא היכולת ליצור אתר אינטרנט איכותי שמצליח לפנות לקהלי יעד רבים ככל האפשר בצורה הטובה והאידיאלית ביותר, מכיוון שאין אדם שלא צורך סוג כלשהו של תרבות או אמנות באופן קבוע. מכיוון שזהו תחום רחב מאוד, זוהי משימה לא פשוטה כלל וצריך למצוא את האיזון הנכון מבחינה עיצובית, אך גם מבחינת התוכן והפונקציות שיופיעו באתר. בניגוד לאתרים המתמקדים בקהל יעד ספציפי, אתרים אלה צריכים להציג מגוון רב של תוכן שימשוך את העין ויצור עניין לקהל הרחב, על מנת למשוך מבקרים רבים ככל האפשר. מוזיאונים הם דוגמה טובה למוסדות תרבות שמתמודדים עם האתגר הגדול של שילוב תכנים לקהלים שונים מאוד – ביניהם ניתן למצוא תיירים מארצות שונות (שישמחו לגלוש באתר באנגלית או בשפה פופולרית נוספת), משפחות עם ילדים ובני נוער (שמחפשים פעילויות ספציפיות המיועדות לצרכים שלהם), וגם אנשים מבוגרים. מעבר לכך, בעת עיצוב אתר האינטרנט חשוב לתת מענה גם לקהל יעד חשוב ביותר, אנשים בעלי מוגבלויות. הסטנדרט המקובל היום הוא, במיוחד אם מדובר על מוסדות ציבוריים הפתוחים לקהל הרחב, הוא בניית אתרים המתואמים לקהל זה, הכולל בתוכו אנשים בעלי לקות ראייה, או אנשים מבוגרים המתקשים בקריאה. זאת על מנת שיוכלו גם הם להשתמש באתר האינטרנט בצורה נאותה ונוחה על ידי האפשרות להגדיל את הכתב, או שינוי בניגודיות בין הרקע לטקסט, שמקלה עליהם את הקריאה.


יצירתיות היא שם המשחק

מכיוון שבתחום האמנות והתרבות אנו רגילים לראות דברים לא שגרתיים ודינמיים, מן הראוי שגם אתרי האינטרנט יפרצו גבולות ויעוצבו ברמה אחרת משאר האתרים שאנחנו רגילים לראות כדי ליצור התאמה בין שני העולמות. למעצבי אתרים זוהי הזדמנות בלתי רגילה להתנסות בעיצוב נועז וחווייתי יותר – לכך דרוש גם לא מעט אומץ ויצירתיות. יש לשים דגש בעיקר על התחום הויזואלי, שצריך להיות בקדמת הבמה, כמו שילוב של תמונות איכותיות וגדולות המוצגות באופן מרכזי באתר האינטרנט. בנוסף, מומלץ מאוד לעצב ולתכנת את האתר באופן אינטראקטיבי ככל האפשר (בשילוב עם מיני-אינטראקציות, סרטונים ואפקטים שונים על הכפתורים והתמונות) כדי שחוויית המשתמש הטובה תתחיל כבר באינטראקציה הראשונית של הלקוח עם האתר. יש לזכור שמבקרים באתרי אמנות ותרבות מחפשים בראש ובראשונה השראה ולכן מומלץ להתחשב ברצונות אלה כשמעצבים את האתר ולחשוב איך ניתן לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. 


אילו פונקציות מומלץ לשלב באתר?

אתרים לאומנות ותרבות צריכים להתעדכן באופן שוטף ככל שאפשר, על מנת להישאר רלוונטיים ולמשוך מבקרים לאתר באופן קבוע. הם צריכים לכלול פונקציות רבות ומידע רב ועדכני על מנת לספק לגולשים מענה מספק בכל זמן נתון, מה שבסופו של דבר מגדיל את ההכנסות ומספר המבקרים, במידה ונושאים אלה מטופלים בצורה הנכונה כמובן. מעבר לאינפורמציה הבסיסית על הפעילויות השוטפות, האירועים העתידים לבוא, או שעות הפעילות ופרטי התקשרות, מומלץ לספק לקהל הגולשים פונקציות שונות כגון:


  • אפשרות לרכישת כרטיסים אונליין להופעות ואירועים באתר
  • אפשרות להירשם כמנוי (או כטופס אוטומטי, או אפשרות להורדת טופס ושליחה בדואר) 
  • לוח אירועים חודשי או שנתי 
  • צפייה והורדה של תכנייה חודשית 
  • מענה לשאלות ותשובות 
  • המחשה של אולמות, מיקום וחלל (מקומות ישיבה) 
  • הצגת טריילרים לסרטים (רלוונטי לבתי קולנוע וסינמטקים)
  • אפשרות לרישום לניוזלטר 


יש לזכור שקהל הגולשים מחפשים תכנים שרלוונטיים אליהם באופן ספציפי, כמו לדוגמה: מופעים או סרטים שמציגים בתאריך מסוים או בעיר מסוימת , ורצוי לפלח את התכנים לפי נושאים או קהלי יעד כדי שימצאו את מבוקשם בקלות - זאת ניתן לבצע על ידי הגדרות חיפוש ספציפיות המקלות על הניווט ברחבי האתר.

לסיום, מעבר ליצירתיות, יש לוודא שגם הפן הטכני תומך בעיצוב באופן מושלם, ושהאתרים ניתנים לגלישה ממרבית המכשירים – כך שגולשים יוכלו להשתמש בפונקציות באופן אידיאלי גם בהיותם בדרכים.                                                                                                       

מעוניינים לבנות אתרים מקצועיים למוסדות אמנות ותרבות?
 חברת סלקטד תשמח לסייע!
 השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי
.

חזרה לבלוג