25/07/19

חווית המשתמש באתר והצורה בה הגולשים יוצרים אינטראקציה עם הממשק – נעשית יותר ויותר חשובה ומשמעותית בעולם הדיגיטלי. דבר זה משפיע גם על ההחלטה איך לבנות את האתר ואיך לעצב אותו. איך לדעת במי לבחור? 


עיצוב ממשקים וחוויית משתמש בעולם הדיגיטלי

תחום עיצוב האתרים בעולם הדיגיטלי עובר בעשר שנים האחרונות שינויים רבים המושפעים מהטכנולוגיות השונות שמציפות אותנו. כבר לא מדובר על עיצוב לממשק אחד, דסקטופ, אלא על עיצוב למכשיר נייד, טאבלט או לטלוויזיות חכמות, איתם עובדים עם האצבעות ועם לחיצות – זאת אומרת, יש צורך בחשיבה חדשה לגמרי על איך משתמשים יוצרים אינטראקציה עם המכשירים השונים. מדובר על תחום דינמי מאוד, שמשתנה ללא הרף, המשלב בתוכו כל כך הרבה תפקידים חדשים, שונים וספציפיים כמו: Information Architekt Interaction Designer, User Experience Designer, Visual Designer, Service Designer  ועוד – כך שזה בלתי אפשרי שלא ללכת לאיבוד בתוך ים ההגדרות הללו גם למי שמגיע מהתחום. עולם עיצוב האתרים משלב בתוכו דיסציפלינות רבות בהן יש דגשים שונים על תחומים רבים, מה שהופך את התחום ליותר ויותר מורכב. בגדול ניתן לומר שעיצוב ״חווית משתמש״ – הוא תפקיד המשלב בתוכו קצת מכל דבר. מעצב חווית משתמש צריך לדעת איך לבנות את שלד האתר כך שיהיה בנוי בצורה הגיונית למשתמש כמו סידור האלמנטים בצורה ברורה. כשבאים לבחור מעצב לאתר האינטרנט, הרצון הוא למצוא מישהו שלא רק יעצב את האתר בצורה יפה, אסתטית ואטרקטיבית, אלא גם מישהו שיוכל לבצע את כל הפעולות האלו, את כל התפקידים האלו בו זמנית. עם זאת, עקב המורכבות הגדולה של התחום, זה כמעט בלתי אפשרי למצוא מעצב חווית משתמש ששולט בכל התחומים האלה בצורה מלאה. 


מתי מומלץ לבחור באיש GUI לעיצוב האתר?

לפני הכל, נבהיר את המושג ״מעצב GUI״, מה פירוש השם ומה התפקיד כולל? באנגלית פירוש השם המלא הוא Graphic User Interface – מישהו שאחראי לכך שהאינטראקציה בין המחשב לבין המשתמשים בו תעבוד בצורה הטובה ביותר ובעיקר שהאינטראקציה תהייה אינטואיטיבית. אנשים היום מתקשרים ויוצרים אינטראקציה באופן יומיומי ושוטף עם מחשבים וממשקים שונים, שאת דרך פעולתה הם צריכים להבין בצורה פשוטה ומיידית על מנת לא ליצור תסכול, ובנוסף עליה להיות אטרקטיבית ומעניינת. אנו משתמשים היום במכשירים השונים על ידי פעולות שונות, אותן אנו מבצעים באופן אוטומטי:  


  • שימוש בעכבר (בעבודה מול מחשב)
  • לחיצה עם האצבע על כפתור
  • לחיצה כפולה על כפתור
  • משיכה והזהה של אלמנטים
  • לחיצה ארוכה על כפתור או אלמנט
  • סיבוב של אלמנטים
  • הגדלה עם שתי אצבעות של אלמנט
  • קירוב המצלמה על ידי קריאת QRCOD

על מנת ליצור את האינטראקציה הטובה ביותר עם המכשיר, יש צורך בהבנה עמוקה של הצורה בה אנשים משתמשים ויוצרים אינטראקציה על מנת שיוכלו לעבוד בצורה הכי אינטואיטיבית שניתן. זאת ניתן לדוגמה להבין לפי מחקר של צורת השימוש עם אפליקציות שנמצאות בשוק, מכיוון שאנשים כבר מכירים וזוכרים את האינטראקציה הזו. מכאן היתרון הגדול של איש GUI לעומת מעצב – שתחום העיסוק שלו מתמקד יותר בעיצוב של ממשקים ואתרי אינטרנט אך פחות עם השימוש בהם. הבחירה במעצב GUI היא אם כך רלוונטית למי שמעוניין ליצור ממשקים הפועלים על בסיס של אינטראקציה ופחות על שימוש בעכבר. 


ההבדל בין מעצב אתרים לאיש GUI

עיצוב אתרים ועיצוב חווית משתמש הם בסופו של דבר תחומים חופפים, הדומים זה לזה אך עם התמחויות שונות. ההחלטה הסופית, במי לבחור מבין השניים תלויה בגדול בסוג הפרויקט הדרוש והפתרון הכי טוב הוא לשלב בין שניהם. מעצב אתרים עוסק בראש ובראשונה בקונספט האתר, ניתוח מלא של קהלי היעד השונים, ובתכנים של האתר, שיתאימו לתוכן המופיע בו. מעבר לכך, הוא דואג שהאתר והממשקים השונים יהיו בנויים בצורה הגיונית ומסודרת, אסתטית ומושכת לעין – גם בדסקטופ וגם במובייל. מעצב ה – GUI יכול לשלב את הידע שלו באינטראקציה כך שהמשתמשים יולכו ליהנות מגלישה אופטימלית בכל הנקודות (Touchpoints) בהן הם יוצרים אינטראקציה עם המוצר – ומכיוון שהטכנולוגיות נהיות מורכבות ומסובכות מיום ליום, וכבר לא מדובר אך ורק על אתרי אינטרנט, אלא על מגוון מוצרים, כמו לדוגמה, השילוב של סירי באייפון בעזרת דיבור, שימוש שהולך וגובר בשואבי אבק רובוטיים, שימוש בבוטים של צ׳אט ברחבי האינטרנט, פקודות קול ודיבור עם אלקסה או השעון של אפל. הפעולות משתנות בהתאם – וחשוב מאוד לשלב אדם שמתמחה בחיבור בין המחשב לצורה בה אנשים משתמשים במוצר על מנת לשפר את האינטראקציה באופן שוטף, לא רק מבחינה עיצובית אלא בעיקר מבחינה טכנית. 


מה צופן העתיד?

השימוש באינטראקציות עם מחשב ניתן למצוא כיום בכל תחום שהוא, והספקטרום רחב מאוד. אם מדובר היום על תחום הרפואה, הטכנולוגיה, המחקר ובינה מלאכותית – בכל תחום כמעט ניתן לראות שימוש גובר בממשקים המבוססים על סוג כלשהו של אינטראקציה עם מחשב – מדובר על מגמה שתגדל ותתפתח יותר ויותר, בעיקר עקב היתרונות המשמעותיים והוויזואליים שהיא טומנת בחובה. לכן בחירה באדם המתאים לעבודה מולו בתחום העיצוב צריכה להתחשב בסוג המוצר שאותו אתם מעוניינים לבנות. אם מדובר על אתר אינטרנט, ללא אינטראקציות מסובכות, או ממשקים מעבר לאתר, לא בטוח שצריך לשלב איש GUI. לעומת זאת, אם מדובר על חברה שמעוניינת לשלב מוצרים שונים בפלטפורמות שונות, רצוי לשלב אדם המביא את הידע הדרוש כך שהמוצרים יותאמו בצורה הטובה ביותר לכל פלטפורמה.  


לייעוץ עם חברת סלקטד בנושא עיצוב אתרים וייעוץ בתחום ה GUI אתם מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.



חזרה לבלוג