25/07/19

העולם הדיגיטלי גורם לשינויים רבים בעולם העסקים המקומי והגלובלי כאחד, לא רק באופן בו אנו צורכים מידע, אלא גם באפשרויות הקיימות כיום לחברות ועסקים בעולם הגלובלי. איך מתכוננים לכך ואיך מחזקים את המותג?


החשיבות של המותג בעולם הדיגיטלי

העולם הדיגיטלי שינה לחלוטין את הצורה בה אנו מתייחסים למותגים ותופסים אותם. בעקבות הנגישות הרבה שיש לנו כצרכנים דרך האינטרנט יחד עם התחרות הגוברת בין החברות, מקומיות וגלובליות כאחד, במיוחד בתחום הרכישות המקוונות – נוצר מצב בו הנאמנות של הצרכנים למותגים מסוימים פחתה באופן משמעותי. לא המותג עצמו מהווה כבר חשיבות להחלטה האם לרכוש מוצר זה או אחר, אלא בראש ובראשונה המחיר (ההשוואה בין המחירים הפכה לפשוטה יותר, וכך גם הצורך בשקיפות) וזמינות המוצר קובעים היכן יתבצעו הרכישות. מעבר לכך, העולם הדיגיטלי השפיע משמעותית על ההכנסות של מותגים שפעם נחשבו מובילים בשוק. דוגמה טובה לכך היא חברת הבגדים השוודית H&M, שעד לפני שבע שנים הובילה בשוק, והייתה אהובה על צרכנים בכל העולם, נאלצת כיום גם היא לסגור סניפים רבים עקב ירידה במכירות בחנויות שלה במרכזי הערים האירופאיות, ומתמקדת יותר בשיפור החנות המקוונת שלה. בדומה לה גם איקאה הודיעה על שיפור מסיבי בשנים הבאות במכירות המקוונות, מה שמהווה שינוי דרסטי בקונספט של החברה, שחנויות הענק שלה היוו את הסמל למותג כולו. אם כך, המעבר של הצרכנים לרכישות מקוונות מהווה שינוי דרסטי גם לחברות המצליחות ביותר, והן בעצמן מתחילות ל״שנות דיסקט״ כדי להתמודד עם השינויים הרבים בשוק.  


חיזוק המותג בעולם הדיגיטלי

המותג בעולם הדיגיטלי הוא בעל חשיבות רבה והוא שונה מהעולם ״הישן״, שהסתמך אך ורק על מדיה מודפסת. חיזוק מותג החברה צריך להתבצע היום בשתי חזיתות – אונליין ואופליין (Online / Offline) על מנת לעמוד בתחרות הגוברת מצד שחקניות חדשות בשוק וכדי לעודד את הצרכנים לסוג כלשהו של נאמנות. אין ספק שמדובר באתגר לא פשוט שיש להתמודד איתו, ובעיקר להשקיע משאבים לכך. על מנת לשרוד בשוק הדיגיטלי המשתנה תדיר, יש חשיבות לא רק לאיכות המוצר אלא גם למותג של החברה, והצורה בה הצרכנים יוצרים אינטראקציה עמו. העולם הדיגיטלי מאפשר כיום לחברות רבות לפרוץ, לגדול ולהתפתח גם בשווקים הבינלאומיים, מה שמהווה צורך בחשיבה מחודשת ויצירתיות, על מנת להתאים את המותג לסטנדרטים הבינלאומיים וליצור מותג שפונה לקהלי יעד רחבים יותר. על ידי שימוש בדרכי שיווק מתאימות, ניתן למצוא דרכים לחזק את המותג ולגרום לתשומת לב רבה יותר בקרב הגולשים. המטרה היא ליצור חיבור בין הצרכנים לבין המותג – החברה עצמה, וכך לבלוט בשוק המקומי והגלובלי. זאת ניתן לעשות, בין השאר, על ידי יצירת תחושות של חוויה והנאה באינטראקציה עם המוצר. 


מהם האתגרים העיקריים בעולם הדיגיטלי?

הקשיים העיקריים שאיתם מתמודדים חברות ועסקים מתחילים בכך שהם אינם מבינים, או לא מייחסים חשיבות מספקת להשפעה של העולם הדיגיטלי על הצלחת המוצר והחברה עצמה, ועל הצורה בה הצרכנים היום חושבים ורוצים שיפנו אליהם. אין ספק שמדובר על התמודדות מורכבת ומסובכת הרבה יותר מבעבר, אך ניתן לנצח במלחמה הזו, בעזרת הכלים הנכונים. על מנת ליצור מיתוג דיגיטלי שעובד יש צורך באסטרטגיה עסקית – המתמקדת בשני הערוצים הללו, אופליין ואונליין, כדי לשלב ביניהם בצורה הטובה ביותר. בניגוד מוחלט לעולם ״האופליין״, העולם הלא דיגיטלי, בו הצרכנים יכולים להרגיש את המוצר, להריח אותו ולמשש אותו בכל רגע נתון, האינטראקציה עם המוצר בעולם הדיגיטלי היא שונה לחלוטין ומכאן נובע גם השינוי בהתייחסות למותג עצמו. לכן יש ליצור אסטרטגיה חדשה לחלוטין על מנת שהצרכנים ישתכנעו לרכוש אותו באופן מקוון או להתעניין בו ולרכוש אותו בחנות. 


אתגרים נוספים שגורמים להפסדים ומעמידים את החברות באתגרים הם: 


  • חוסר בידול משמעותי מהחברות המתחרות בשוק
  • חוסר אחידות של המותג בערוצים הדיגיטליים השונים
  • היעדר של אסטרטגיה שיווקית
  • אי הבנה של העולם העסקי הדיגיטלי והאופציות הגלומות בו
  • חוסר הבנה של קהל היעד, דרישותיו וצרכיו
  • תרבות ארגונית מיושנת שאינה מותאמת ל״מהפכה הדיגיטלית״ 
  • פחד משינוי ועקשנות לפעול בדרכים ישנות


הכוח נמצא בידיים של הצרכנים – המותג ברשתות החברתיות

אחד הדברים שחברות ועסקים צריכים להתמודד איתם בעולם הדיגיטלי, המשפיע ישירות על המותג, הוא חרם צרכנים ואף קריאות להחרמת המותג. הגולשים יכולים היום לכתוב פוסטים בעמוד הפייסבוק של החברה מה שיכול להוביל לדיונים אינסופיים ומעמיד את החברות במצבים בעייתיים, מכיוון שהחשיפה גבוהה ועלולה להשפיע על צרכנים אחרים, גם אם מדובר על סילוף המציאות. חברות רבות מפחדות כל כך מהמצב הזה שהן מעדיפות אפילו לוותר על נוכחות ברשתות החברתיות ובהחלט מדובר על אחת התמודדויות הכי לא נעימות והכי מורכבות שיש. היכולת להתאגד או להחרים מותג מסוים הוא כל כך פשוט ומהיר, כך שחוסר התנהלות הולמת או התמודדות בכלל יכולה להוביל ליצירת מיתוג שלילי במהירות הבזק, שיהיה קשה לתקן. על מנת לעמוד בלחץ עליהן לפעול בכמה חזיתות ולהעסיק אנשים שיטפלו במותג החברה בעולם הדיגיטלי. עוד גורם שנוסף לאתגרים אלו (למרות שבמובנים רבים מדובר גם על הזדמנות), הוא התקשורת מול הלקוחות והצרכנים, שהשתנתה ונעשה ישירה וזמינה הרבה יותר מבעבר, מה שלקוחות גם רוצים ודורשים. אחת הדרכים לשפר את תדמית המותג היא ליצור עולם ערכים חיובי למותג, כזה שאנשים יוכלו להתחבר אליו. הדרך הטובה ביותר לחבר את הלקוחות למותג היא להעניק להם ערך מוסף, ותחושה חיובית בשימוש במוצרי החברה, כמו מחזור, שימוש בחומרים שלא מזיקים לסביבה ועוד. 


לייעוץ עם חברת סלקטד בנושא חיזוק המותג אתם מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חזרה לבלוג