25/07/19

עם עליית השימוש בגלישה דרך המובייל, החשיבה לבנות מראש אתר מובייל ייעודי נשמעת הגיונית לחלוטין. אך האם היתרונות הבולטים אכן מצדיקים זאת, ומה ההבדל העיקרי לעומת בניית אתר רספונסיבי?


צרכי הלקוחות בעולם הדיגיטלי המשתנה תדיר

מאז כניסת האייפון לחיינו, ישנה עליה מתמדת ועקבית משנה לשנה בגלישה דרך המובייל בקרב הגולשים ברחבי העולם. אם היה מדובר בהתחלה על גלישה מדי פעם דרך הטלפון הנייד בזמן שנמצאים בדרכים, היום כבר מדובר על ביצוע יומיומי וקבוע של מרבית הפעולות היומיומיות דרך המכשיר, וזאת בכל זמן ובכל מקום -כשמחקרים אחרונים שנעשו בנושא מציגים תמונה בה גלישה דרך המובייל נפוצה יותר מגלישה דרך הדסקטופ. הרצונות של הלקוחות משתנים כל הזמן, ומעמידים את בעלי העסקים והחברות מול אתגרים רבים וגם מול שינויים תכופים בצרכי הלקוחות, ודורשים מהם להתאים את האתרים העסקיים שלהם בהתאם. המינימום הנדרש הוא שיקפידו על כך שהאתר שלהם הוא רספונסיבי ומותאם לגלישה במובייל בצורה הטובה והאידיאלית ביותר. אנשים רבים מכירים את גישת ה-Mobile First  שדוגלת בכך שהאתר צריך להיבנות קודם כל למובייל, ורק לאחר מכן לדסקטופ, ואנשים רבים שואלים את עצמם האם אכן כדאי להם לבנות אתר שהוא ייעודי למובייל, וכך להיות בטוחים שהגלישה בו תהייה לרווחת הלקוחות שלהם. עם זאת, יש לציין, שכשמדובר על רכישה מקוונת מרבית הגולשים יעדיפו אמנם לחפש מוצרים במובייל, אך יחזרו לבצע את הרכישה עצמה במחשב הנייח או בלפטופ בבית, מכיוון שמילוי הטפסים והתשלום נוחים יותר. 


מהו אתר מובייל ייעודי?

אתר מובייל ייעודי הוא אתר שנבנה במיוחד ובאופן ספציפי לתצוגת מובייל בלבד, ובו מועברים הגולשים אל האתר הייעודי המותאם למובייל (שבנוי כאתר חיצוני מהאתר הרגיל) על מנת לוודא שכל האלמנטים בו יוצגו בצורה הטובה ביותר, מה שלא תמיד עובד בצורה האידיאלית באתר רספונסיבי. מכיוון שבאתר המותאם לדסקטופ יש המון מקום, במובייל המצב הוא שונה לחלוטין, ויש למצוא פתרונות טובים בעיקר שיסייעו בצמצום המקום לתוכן מבלי לפגוע באיכות הקריאה. מעבר לכך, אם באתר רגיל עובדים עם לחיצת עכבר, במובייל עובדים עם לחיצות אצבע, מה שדורש התחשבות בגורמים שונים כמו כפתורים טקסטים גדולים יותר, עליהם יהיה נוח ללחוץ. לבניית אתר מובייל ייעודי יש יתרונות רבים, מכיוון שזו הדרך היעילה ביותר בה ניתן לתכנן את העיצוב בצורה ייחודית לצרכי הגולשים וקהל היעד ולאפשר חווית משתמש איכותית, דבר שהם יעריכו מאוד מכיוון שזה מקל עליהם בצורה משמעותית לבצע פעולות, כמו לדוגמה מילוי טפסים בצורה מהירה, קריאה וניווט.


מהו אתר רספונסיבי?

אתר רספונסיבי הוא אתר שנבנה ותוכנן במקור לדסקטופ, אך בנייתו ועיצובו משתנים בהתאם למכשיר ממנו גולשים וגם בהתאם לגודל המסך במכשיר - מה שנקרא ״עיצוב דינאמי״, מכיוון שהוא מתאים את עצמו למכשירים שונים באופן אוטומטי. אתרים רספונסיביים מותאמים בראש ובראשונה לתצוגת דסקטופ, בה יש מספיק מקום ומרחב להרבה אלמנטים, מה שמאפשר הרבה גמישות ויצירתיות בעיצוב. אך במעבר לתצוגה במובייל ייתכנו בעיות תצוגה שונות, שכתוצאה מכך יהיה צורך לוותר על חלק מהתוכן או לוותר על איכות התצוגה. מכיוון שהתכנים באתר רספונסיבי יישארו אותו הדבר, ככל שישנו יותר מידע ופונקציות שונות באתר רגיל, המשמעות היא שבתצוגת במובייל הגולשים ייאלצו לגלול את העמוד לאורך זמן ממושך, מה שעלול לגרום לתסכול אצל חלק מהגולשים. 


איך מחליטים באיזה סגנון אתר לבחור לעסק?

עיצוב למובייל ועיצוב לדסקטופ הם שני דברים שונים לחלוטין שצריכים להיות מעוצבים גם בנפרד על מנת לספק את חווית הגלישה האידיאלית ביותר. ההחלטה, אם להשקיע בעיצוב מובייל ייעודי או לא קשורה בגורמים שונים, שאותם צריך להכיר. חלק מהגורמים האלה קשורים בקהל היעד (כמו לדוגמה: היכרות עם קהל היעד העיקרי, ובדיקה מהי צורת הגלישה המועדפת עליו) והמשאבים הכלכליים שמעוניינים להשקיע בכך. כל בעל עסק צריך להחליט האם הדבר משתלם לו בטווח הארוך ומה המשמעות של אתר שאינו מותאם בצורה ייעודית למובייל על ההכנסות של החברה (האם יש סיכוי לאבד לקוחות עקב כך). על מנת להבין יותר לעומק ולקבל את ההחלטה הנכונה, מומלץ לעשות סקר שוק, ולנסות להבין מהם הצרכים של קהל היעד, ומהם ההעדפות שלו. רבים מהגולשים יעדיפו אפילו, אם מדובר על אתרים בהם יש הרבה מידע, דווקא לגלוש באתר רגיל. אין ספק שאם אנחנו רוצים לקרוא חומר על ביטוח שאנחנו רוצים לרכוש, לדוגמה, ועלינו להוריד מסמכים הקשורים לחוזה, אנו נעדיף לעבוד באופן מסודר מול הלפטופ, מאשר לעשות זאת במהלך נסיעה באוטובוס. 


ההשפעה על קידום האתר באתר מובייל ייעודי

גם מבחינת קידום האתר יש לאתר מובייל ייעודי יתרונות לא מעטים, ואין ספק שהוא יסייע באופן משמעותי לקידום האתר בגוגל. אחת הסיבות לכך היא שניתן להתאים את מהירות האתר כך שיטען בצורה מהירה יותר, מה שמשפר את חווית המשתמש באופן ישיר ומסייע בדירוג במנועי החיפוש, דבר שניתן לומר עם על עיצוב האתר, שמהווה נדבך חשוב בדירוג של גוגל. אחד הדברים שיש לשים לב אליהם כשבונים אתר מובייל ייעודי הוא להתאים אותו בצורה כזו שהאינדקס של גוגל יזהה אותו במנוע החיפוש, ולא ייחשב כעותק של האתר הרגיל. גם אם מדובר על יתרונות רבים, יש לקחת בחשבון שהקמת אתר כזה דורש עבודה רבה, יותר מאשר ניהול ועיצוב של אתר אחד, מכיוון שיש צורך בבניית שני עיצובים שונים, מה שאומר יותר זמן, משאבים ותקציב. 


לייעוץ עם חברת סלקטד בנושא עיצוב אתר אינטרנט רספונסיבי או ייעודי למובייל אתם מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.


חזרה לבלוג