03/06/19

מהם אתרי ומידע ופורטלים?

אתרי מידע ופורטלים מאופיינים בדרך כלל על ידי כך שהם נבנים בעיקר לארגונים גדולים או מוסדות שונים כגון: מוסדות ממשלתיים (הביטוח הלאומי, משרד הרישוי, משרד החינוך...), עיריות, בתי ספר, חברות ביטוח, בנקים, ספריות ועוד. מטרתם של אתרים אלה, היא בראש ובראשונה להעביר מידע חיוני למיליוני משתמשים, כשבחלק מהמקרים מדובר אף על מידע אישי, חסוי ורגיש ביותר, מה שמהווה חשיבות רבה גם לאבטחת המידע באתר ושמירה על פרטיות ברמה הגבוהה ביותר. מעבר לכך, לאתרים אלה צריכות להיות פונקציות רבות ומגוונות ככל האפשר, על מנת לאפשר לגולשים לבצע כמה שיותר פעולות באתר באופן עצמאי וזאת בצורה פשוטה ומהירה, על מנת להקל על הגולשים ומבלי לגרום להם לתחושת תסכול וייאוש. חלק מהפעולות שהגולשים יבצעו באתר יכולות להיות: הורדת מסמכים, שליחת טפסים אלקטרוניים, חישובים בזמן אמת, זימון תורים ישיר, קבלת אישורים, חיפוש סניפים ארציים, אפשרויות תשלום ועוד. באתרי מידע ופורטלים אמורה להיות לכל גולש אפשרות להירשם כמשתמש קבוע באתר, ולהזין פרטים אישיים במערכת באמצעות שם משתמש וסיסמה, שיאפשרו לו לצפות במסמכים באזור האישי שלו, ולבצע פעולות שונות כמו עדכון הפרטים האישיים שלו (כתובת דואר, מספר טלפון או שינוי חשבון בנק). 


עיצוב וחווית המשתמש באתר

במיוחד באתרים הכוללים מידע רב על נושאים מתחומים שונים, יש להקפיד שחווית המשתמש תהייה לא פחות ממצוינת. מכיוון שמרבית המשתמשים באתרים אלה נכנסים אליהם על מנת להסדיר נושאים בירוקרטיים, שחלקם אף דחופים ביותר, מן הראוי הוא, לאפשר להם לעשות זאת בקלות, ולהימנע מלגרום להם לבזבוז זמן יקר, או ידרוש מהם לחכות שעות על קו הטלפון כי לא מצאו מענה הולם באתר. על מנת לשפר את חווית המשתמש, יש לשים דגש על תכנון נכון של ארכיטקטורת המידע (Information architecture), שצריכה להיות בנויה בצורה ברורה ומדויקת. יש לשים לב על ההיררכיה של הנושאים ועל סדר הגיוני שלהם באתר ובתפריט הראשי, על מנת שהגולשים ימצאו את מבוקשם במהירות ובקלות, מבלי להצטרך לעשות הקלקות רבות מדי או לעבור דרך עמודים רבים מדיי ו״ללכת לאיבוד״. זאת ניתן לעשות על ידי תכנון נכון, ששם דגש על המשתמש במרכז. יש לשים לב, לדוגמה, שהגדרות הנושאים כתובים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים (הגדרות שאינן בירוקרטיות מדיי) ושהן ברורות לקהל הגולשים הרחב. ניתן לסייע להם להבין זאת גם עם שילוב של אייקונים או תמונות, מכיוון שסריקה של אלמנטים ויזואליים נעשית בצורה מהירה יותר בהשוואה לקריאת טקסט. מבחינה עיצובית יש לשים לב שהאתר בנוי בצורה מודרנית וויזואלית, שתקל על כמות הטקסט המופיעה באתר, ותאפשר גלישה נעימה. ובמיוחד יש להשקיע מאמצים שהאתר ייראה בצורה אופטימלית גם במובייל. 


מהי הייחודיות הרבה של אתרים אלה?

בניית פורטלים ואתרי מידע לא ניתנים להשוואה עם בנייה של אתרים אחרים, גדולים ככל שיהיו, מכיוון שהחשיבות שלהם שונה מאתרים אחרים, וזאת בעיקר עקב העובדה שרובם נועדו לשרת את הציבור באופן ישיר והם משמשים כפלטפורמות המסייעות לאנשים לבצע פעולות יומיומיות ושוטפות. הייחודיות העיקרית באתרים אלה, היא המורכבות הגדולה שלהם בכל הרבדים – גם עקב העלות הכספית שלהן, גם מבחינה תפעולית, ובעיקר עקב הדרישות הגבוהות של אבטחת המידע. ראשית כל, יש צורך בהבנה עמוקה של הצרכים המשתמשים באתר, מכיוון שמדובר על קהל יעד גדול מאוד, ביניהם גם אנשים עם מוגבלויות בהם יש גם צורך להתחשב בבחינת נגישות. שנית, יש לבנות מערכות שלמות המטפלות במידע רגיש של אזרחים באופן שוטף, מה שדורש השקעה כספית משמעותית על מנת לממן תשתית איכותית לאתר, צוות תמיכה מסביב לשעון שיכול לטפל באופן שוטף במערכות אלה, במיוחד במקרים דחופים, ומוודא כל הזמן שהאתר פועל ועובד כמו שצריך. או בקיצור: מדובר על אתרים שזקוקים לניהול שוטף ועדכונים קבועים.  


אבטחת מידע בראש סדר העדיפויות

נושא האבטחה הוא אחד התחומים החשובים ביותר כשמדובר על פורטלים ואתרי מידע. מכיוון שמדובר על אתרים ציבוריים הכוללים פרטים אישיים (שחלקם חסויים) ורגישים ביותר, מערך אבטחת המידע משחק תפקיד משמעותי ביותר ודורש ניהול ובקרה שוטפת של האתר בכל זמן נתון. אבטחת השרתים כנגד פריצות ותקיפות סייבר, העלולות לחשוף את פרטיהם האישיים (מסמכים חסויים, חשבונות בנק, כתובות מייל או טלפונים) של מיליוני אנשים היא קריטית ועלולה לגרום לנזקים רבים. נושא זה דורש את מעורבותם בבניית האתר של צוות מומחים בעל ידע והיכרות עם הפלטפורמות והכלים שקיימים היום בשוק, על מנת לבנות את האתר עם ההגנה של המערכות הבטוחות והמתקדמות ביותר כיום.


אתרים מורכבים צריכים להיבנות על ידי מומחים. לייעוץ עם חברת סלקטד בנושא בניית פורטלים ואתרי מידע השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חזרה לבלוג